farazdelkash

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

حمایت پدر و مادر یا خانواده ، دسترسی عادلانه و عدم تبعیذ به آموزش و پروش، مدیریت سازمان یافته، معلمان متعهد و هدف های تحصیلی قابل دستیابی نقش بسیار مهمی در موفقیت آموزشی و تحصیلی هر محصل یا دانش آموز دارد.

تحقیقات انجام شده همچنان نشان می‌دهد که مشارکت والدین یکی از عامل های بسیار مهم در کمک به دانش‌آموزان در مشارکت در تحصیل و یاد گیری است و ارتباط اولیا دانش اموزان و معلمان یکی از جنبه‌های مهم ترویج مشارکت والدین است.

ارتباط والدین و معلم چیست؟

ارتباط اولیا دانش آموزان و معلمان از ابتدای آغاز سال تحصیلی شروع می شود و تا زمانی که دانش آموزان در آن پایه ی تحصیلی در میخوانند و به کلاس بعدی بروند ادامه می یابد. دبیران و اولیا دانش آموزان بر اساس آن چیزی که وجه اشتراک دارند، یعنی همان دانش آموز، به تدریج با گذشت زمان  رابطه برقرار می کنند. ارتباط اولیا دانش آموزان و معلم ، معمولاً از طریق جلسات اولیا و مربیان یا در زمان اتمام تحصیل یا آغاز تحصیل  دانش‌آموز صورت گیرد. معلمان همچنین می توانند از طریق تلفن یا چت با اولیا دانش آموزان با آنها ارتباط برقرار کنند.

از طریق ارتباط های منظم با اولیا دانش آموزان، دبیران می توانند اطلاعاتی در ارتباط با کارها و رفتار های خوب و دستاوردهای دانش آموز با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اگر دانش آموزی در ارتباط با موضوع خاصی گارد بگیرد یا رفتار نا مناسب و غیر اخلاقی از خود نشان دهد، اولیا دانش اموزان از قبل با معلم ارتباط  دارند و این موضوع به تسهیل همکاری اولیا دانش آموزان و معلم کمک می کند. این رابطه مشارکتی اولیا دانش آموزان را توانمند می‌سازد تا وارد موضوع شوند و از دانش‌آموز در خانه حمایت کنند و تکیل کننده کاری باشد که معلم در کلاس درس و مدرسه انجام می‌دهد.

مزیت های ارتباط اولیا دانش آموزان و معلمان

وقتی صحبت ها و جلسات در جریانند، دانش آموزان می توانند ببینند که معلمان و پدر و مادرانشان بهترین رفتار ها را در قلب خود دارند. این ارتباط تاثیر مستقیم به برقراری رابطه احترام بین معلمان، اولیا و دانش آموزان کمک بسیاری می کند.

مزیت ها برای خود دانش آموزان

بر اساس تحقیقات گسترده، اولیایی که بیشتر درگیر آموزش و تحصیل فرزندشان هستند، می توانند به بهبود پیشرفت تحصیلی فرزندشان کمک کنند. هنگامی که اولیا به فعالیت های آموزشی علاقه مند می شوند، به دانش آموزان سطح بیشتری از مسئولیت پذیری داده می شود.

وقتی اولیا برای کشف نیازها و علایق فرزندانشان با دبیران ارتباط برقرار می کنند، دانش آموزان می بینند که خانواده آنها به دنبال آنها و در کنارشان هستند و می خواهند آنها موفق باشند. اولیایی که به فرزندان در انجام تکالیف کمک می کنند و به آنها یادآوری می کنند که برای خودشان درس بخوانند، می توانند با کمک به آنها در ایجاد موارد مهم زندگی، شانس موفقیت کوتاه مدت و بلند مدترا برای آنها افزایش دهند. اولیا دانش آموزان همچنین می توانند از فرزندان حمایت کنند و با تشویق آنها در زمانی که در تحصیل خوب عمل می کنند، به تقویت اعتماد به نفس آنها کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ادوبی کانکت، بیگ بلو باتن، الوکام؛ کدام‌یک بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین است؟

استراتژی یا روش های ارتباطی بین این دو

رابطه اولیا و معلم برای معلمان و والدین مختلف می تواند متفاوت به نظر برسد. برقراری برخی از روابط ممکن است سخت تر از سایرین باشد، اما تعدادی روش ارتباطی وجود دارد که می تواند به معلمان و اولیا کمک کند تا در موقعیت های مختلف مشارکت خود را افزایش دهند.

رسیدن به بهترین روش‌های ارتباطی و تنظیم برنامه‌ های پیام ‌رسانی در ابتدای سال تحصیلی، و همچنین حفظ ارتباط ثابت در طول سال بسیار مهم است. معلمان نباید از مداومت در برقراری ارتباط با اولیا دانش اموزان ترس داشته باشند و برعکس. معلمان و اولیا می توانند روش های زیر را برای بهتر شدن رابطه اولیا و معلمان امتحان کنند.

به برخی از موارد اشاره ای میکنیم:

ارتباط حضوری منظم

همراهی در سامانه آموزش آنلاین

کنفرانس‌های اولیا و معلمان

تماس‌های تلفنی و ایمیل

پیام های متنی یا چت

کلاس های درس باز برای ورود اولیا به کلاس

انجمن های اولیا و مربیان

جزوه‌ها و خبرنامه ‌های تکالیف

سوشال مدیا های کلاس

کلام پایانی

معلمان فعلی و معلمان آینده نگر می توانند با یادگیری مزیت های رابطه اولیا و معلمان در شروع کارشان به میزان موفقیت دانش آموزان کمک کنند. وقتی معلمان اولیا دانش آموران را تشویق می کنند تا در کلاس درس و در خانه مشارکت کنند، دانش آموزان نیز می توانند در تلاش های درسی خود برترین باشند.

منبع:
https://medium.com/@sorenayebahar/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-200441d2046f

 

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰

 


پیش از شیوع ویروس منحوس کرونا گاهی برای صرفه‌جویی در وقت و سهولت امر برای افراد مختلف و جلوگیری از رفت‌وآمدهای طاقت‌فرسا در مسیرهای کم و بیش طولانی، کلاس‌ها و جلسات به‌صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شدند و افراد در سامانه‌‌های مختلف و توسط نرم‌افزارهایی خاص با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. همین امر مقایسه انواع نرم‌افزارهایی که در این جهت ساخته شده‌اند؛ مانند مقایسه الوکام با ادوب را برای انتخاب بهتر از میان آن‌ها برای برگزاری کلاس آنلاین ، حائز اهمیت می‌کند.

با شیوع این ویروس(کرونا) نیاز مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات مختلف و شرکت‌ها برای برگزاری جلسات آموزشی و کاری، افزایش یافت و نرم‌افزارهایی که در جهت برگزاری جلسات مختلف از راه دور و به‌صورت آنلاین و مجازی و با امکانات ارتباطی متعدد، ساخته و عرضه شده بودند، دچار افزایش روزافزون شدند و به‌سرعت شاهد ارتقا و توسعه هر یک از آن‌ها بودیم. دو نمونه از این نرم‌افزارها ادوب کانکت و الوکام هستند که ما در این مقاله قصد داریم ابتدا هر یک از آن‌ها را معرفی کنیم و ویژگی‌های آنان را برشماریم؛ سپس به مقایسه الوکام با ادوب بپردازیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

برای مشاهده متن کامل این مقاله روی لینک منبع کلیک بفرمایید.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%af%d9%88%d8%a8/

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰

 

 

 

در تمام این سال‌ها روند آموزشی دانش آموزان به شکل سنتی و یکسان ادامه داشت. متأسفانه هیچ‌کس به فکر تغییر در روند آموزشی مطابق با علم روز دنیا در شرایط اضطراری نبود. به همین علت با شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه ۹۸ خلأ روند آموزشی جدید به‌شدت حس شد و مشکلاتی مثل عدم برگزاری کلاس‌ها به شکل آنلاین با همان کیفیت کلاس حضوری پدید آوردعلاوه بر آن چالش‌هایی که دولت و مسئولین برای رفع این مشکلات به همراه داشتند، بخش عظیمی از تغییر در سیستم آموزشی را شامل شد. با ما همراه باشید که به بررسی وضعیت مدارس ایران و مدیریت مشکلات پیش‌آمده برای برگزاری کلاس‌ آنلاین بپردازیم.

برای مشاهده متن کامل این مقاله روی لینک منبع کلیک بفرمایید.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%88%d8%b6%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

  • ۰
  • ۰

نسل جدید آموزش در مدارس ایران ارتباط تنگاتنگی با تکنولوژی خواهند داشت! هر روز جهان ما در زمینه‌های مختلفی تغییر و پیشرفت می‌کند. آموزش و پرورش هم یکی از این زمینه‌ها است که باید کاملاً به روز باشد و مطابق با پیشرفت‌های جهان پیرامون خود تغییر کند. موضوع استفاده از تکنولوژی در آموزش و تحصیل یکی از مسائلی است که از دیرباز توجه بسیاری از دانشمندان بین‌المللی را به خود جلب کرده است. امروزه حتی شاهد برگزاری کلاس‌ آنلاین هستیم که کاملاً از تکنولوژی‌های تعاملی برای آموزش استفاده می‌کنند.
این نوع تدریس در مدارس ایران هم وجود دارد و برخی از مدارس با استفاده از ابزارهایی مانند لپ تاپ، وایت بردهای تعاملی و در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند. توجه به نقش تکنولوژی در امر آموزش موضوع بسیار مهمی است، به ویژه در زمان کنونی که به دلیل شیوع کرونا آموزش الکترونیکی به یک اجبار تبدیل شده است. در ادامه این مطلب در مورد نوع آموزش نسل جدید در ایران و دلایل اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.

برای مشاهده متن کامل این مقاله روی لینک منبع کلیک بفرمایید.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%86%d8%b3%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰

کووید ۱۹ کاملاً چهره دنیا را دگرگون کرده است. به عنوان مثال بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر این ویروس با آموزش و ایجاد کلاس مجازی و از راه دور آشنا شدند و از این طریق در حال آموزش هستند. پس از پایان بحران کرونا، همگی امیدوارم هستیم که دانش‌آموزان دوباره قادر باشند که به مدارس بازگردند. اما بیش از هرچیزی امیدواریم که در این بازگشت بتوان شرایط آموزشی بهتری ایجاد کرد. یعنی شرایطی که در آن هردانش‌آموزی بتواند توانایی‌ها و علایق خود را شکوفا کند و به کمال برسد. در ادامه این مقاله به پیشنهادهایی برای ایجاد چنین شرایط مناسب آموزشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
برای مشاهده متن کامل این مقاله روی لینک منبع کلیک بفرمایید.
منبع:
https://alocom.co/blog/educational-article/%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%d9%be%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%88%d9%88%db%8c%d8%af-%db%b1%db%b9/

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰

یکسال قبل، وقتی کلاس‌های حضوری جایشان را به کلاس‌های آنلاین دادند، دانش‌آموزان و معلمان خوشحال‌ترین آدم‌های روی زمین بودند! برای دانش‌آموزان دیگر نه از صبح زود بیدارشدن خبری بود و نه کلاس درس و نه سخت‌گیری‌های مدیر، ناظم و معلم. برای معلمان هم ساکت کردن بچه‌ها و سروکله زدن با آن‌ها به پایان رسیده بود. این خوشحالی اما، خیلی زود جایش را به کسالت و خستگی مفرط داد.
یکی از دلایل اصلی این خستگی، رعایت نکردن اصولی مهم برای شرکت در کلاس‌ های آنلاین و نحوه برگزاری کلاس آنلاین است. اصولی که اگر رعایت شود، بخشی از مشکلات حضور در کلاس‌های آنلاین کم می‌شود و فقط می‌ماند دلتنگیِ ندیدن دوست و  همکلاسی و شاگرد

ادامه مطلب را در لینک منبع مشاهده کنید.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86/

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰



 

با شیوع ویروس کرونا تقریباً تمام کلاس‌های حضوری تبدیل به کلاس‌های آنلاین شد.
برگزاری کلاس آنلاین 
و از خانه برای همه یک چالش جدید بود و باید با مشکلات کلاس آنلاین مواجه می‌شدند.
درس خواندن و حتی درس دادن از خانه و در کنار خانواده یکی از بزرگترین چالش‌های کلاس آنلاین به حساب می‌آید.
فرض کنید در یک خانواده نسبتاً پرجمعیت با وجود بچه‌های کوچکتر تمرکز کردن و درس خواندن چه کار دشواری خواهد بود.
بنابراین حفظ تمرکز و برنامه‌ریزی اهمیت زیادی دارد.

در یک تحقیق بین ۴۰۰ نفر از دانشجوها و دانش‌آموزان آمریکایی مشخص شد؛ حداقل ۶۰% آنها برای این تغییر آماده هستند. مخصوصاً دانشجویانی که در یک دوره آنلاین شرکت کرده‌اند.
با این وجود بیشتر از ۶۴% گفتند در مورد تمرکز برای مطالعه و حفظ نظم شخصی دچار نگرانی هستند.
وقتی از ۸۰۰ دانشجو در مورد کلاس‌های آنلاین سوال کردند تقریباً ۷۷% گفتند آنها احساس می کنند آموزش از راه دور از کلاسهای حضوری بدتر است یا بسیار بدتر است.

ادامه مطلب را در لینک منبع مشاهده کنید.
منبع:

https://alocom.co/blog/educational-article/%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%b3-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86

  • faraz delkash
  • ۰
  • ۰



 

هر دبیری تلاش میکند تا محیط جذابی را برای یادگیری ایجاد کند که دانش آموزان را انگیزه ببخشد و بازخور مثبتی بگیرد. سوالات بسیاری از معلمان وجود دارد که چگونه می توان این کار را در کلاس های درسی آنلاین با سایت برگزاری کلاس آنلاین ایجاد کرد، جایی که متوجه علاقه مندی دانش آموزان، شناسایی دانش آموزان بازیگوش، و بازگرداندن آن دانش آموزان به محیط درس می تواند چالش هایی را ایجاد کند. خوشبختانه ، معلمان می توانند نحوه جلب توجه دانش آموزان را با استفاده از روش های دانش آموز محوری که برای کلاس های آنلاین طراحی شده را بیاموزند.

رفتن به آموزش مجازی در زمان همه گیری بیماری منحوس کرونا بدون موانع پیش روی آن انجام نشده است. هم معلمان و هم دانش آموزان و هم همه ی کسانی که با آموزش و پرورش سرو کار دارند با مشکلات زیادی روبرو هستند که نیاز به راه حل های متفکرانه دارد. چه به مسائلی که مربوط به مدیریت زمان می شود چه به انگیزه و یا عدم تعامل  کلاس های حضوری میتوان پرداخت ، بسیاری از معلمان خود را در جای غریبی می بینند و سعی می کنند راه های جدیدتری را برای برآوردن نیازهای دانش آموزان خود پیدا کنند.

 

کلاس های حضوری یا سنتی محیط های قابل پیش بینی بیشتری با حواس پرتی کمتر از محیط های مجازی ارائه می دهند. در دیوار های کلاس های درس فیزیکی ، معلمان آنچه را روی دیوارها نقش بسته است ، آنچه را که روی میز دانش آموز است ، جایی را که دانش آموز می نشیند ، چه کسانی وارد کلاس می شوند و چه کسانی از کلاس  خارج می شوند را مدیریت می کنند. خود این امر باعث می شود که معلمان بتوانند فضاهایی را ایجاد کنند که بیشتر برای یادگیری مفید باشند و بتوانند توجه دانش آموزان را به بهترین نحو ممکن جلب کنند.

 

در مقابل این موضوع ، تجربه دانش آموز سوم ابتدایی را که سعی می کند در حین نشستن پشت میز تحریرش هنگام یادگیری حواسش به برادر بزرگترش به یخچال ، صدای پخش فیلم از اتاق بعدی ، و صدای مسیج تلفن همراه او به گوشش  می رسد ، و در همین حین سعی  می کند کلاس آنلاین خود را بیاموزد. خب این مشخص  است که دانش آموزانی که با برگزاری کلاس های انلاین و از راه دوریاد می گیرند می توانند با حواس پرتی و اختلالاتی مواجه شوند که بر سطح توجه آنها تأثیر می گذارد.

علاوه بر این ، در کلاس های آنلاین دبیران نمی توانند دانش آموزان خود را به همان شیوه مشاهده کنند ، که ممکن است و قطعا بر میزان پاسخگویی و هوشیاری دانش آموزان بر نیاز آنها تأثیر بگذارد و عملا تعاملی در کلاس وجود نخواهد داشت. این می تواند سطح توجه آنها را بیشتر کاهش دهد.
 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کلاس های مجازی چیست؟

نکاتی برای جلب توجه دانش آموزان در کلاس های آنلاین

برای مقابله با چالش های محیط های آموزش مجازی ، معلمان می توانند روش های کلیدی را برای جلب توجه دانش آموزان به کار گیرند. دانش آموزان می توانند به راحتی علاقه خود را از دست بدهند و وقتی نقش فعالی ندارند خسته شوند ، بنابراین معلمان همیشه باید راه هایی را برای دور نگه داشتن دانش آموزان از موقعیت های منفعل در نظر بگیرند. آموزش مجازی راه های زیادی را برای معلمان فراهم می کند تا کلاس درس خود را بر دانش آموز متمرکز نگه دارند.

گفت و گوی کلاسی و دیگر فرصت های یادگیری تعاملی را در کلاس جا دهید

گفت و گو و بحث های کلاسی به دانش آموزان کمک می کند تا مالکیت یادگیری خود را به دست آورند. این گفت و گو های کلامی نه تنها به دانش آموزان اجازه می دهد تا اطلاعات را به طور کامل تری کاوش و پردازش کنند، بلکه فرصت ایجاد اشتراک دانش خود با همسالان خود را نیز فراهم می کنند. چندین فناوری وجود دارد که می تواند بحث های آنلاین را در کلاس درس تقویت کرده و مشارکت دانش آموزان را افزایش دهد.

از ابزارهای هوشمند جدید استفاده کنید

ابزارهای دیجیتالی جدید می توانند به کلاس های درس مجازی انرژی بخشند و مشارکت دانش آموزان را افزایش دهند. آنها همچنین روشهای منحصر به فردی را برای پاسخگویی دانش آموزان به یادگیری ارائه می دهند.

منبع:
https://medium.com/@sorenayebahar/%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-6e87b6aa9e30

  • faraz delkash